10 mars 2007

Busiga brytbrödet

Idag blev det ännu en bakkväll. Det blev bysiga brytbrödet som vann sinnernas kamp. Receptet kommer som tidigare nämnt från boken Bröd Glädje


Det här spektakulära bryrbrödet är en vidareutveckling av en idé som Kaeth Gardestedt på Hembakningsrådet lanserat. Karin Braw, som bakat det, berättar hur hon gör:
" Jag tycker att råksiktsdegar är väldigt behagliga att arbeta med, så jag har en vanlig bröddeg med rågsikt som utgångspunkt. När den jäst tar jag upp den på bakbordet, arbetar in lite mer mjöl i den och rullar ut den till fyra längder. En av dem kavlar jag ut till en avlång platta. På den brer jag lite smör eller margarin- man kan lägga på någon örtkrydda om man vill- och så rullar jag ihop den som till kanelsnäckor. Sedan skär jag alla längderna i ung. lika stora bitar. Snurrona från rullen får vara som de är, och resten av bitarna formar jag på olika sätt: en del rullar jag ut till små ormar som jag slår knut på, nägra får bli runda bullar, några blir lussekatter, några gör jag kringlor av och så vidare.
I fördjupningarna i en muffinsplåt har jag hällt upp olika fröer och annat som kan vara dekorativt; linfrön, ljusa vallmofrön, svarta vallmofrön, grovt rågmjöl, kruskakli, sesamfrön mm.
Jag penslar varje färdig vulle med ägg och doppar den i någon av dekorationerna. Sedan sätter jag dem tillsammans i en långpanna- de är roligast om två likadan bullar inte hamnar sida vid sida. De får jäsa ihop, och ås gräddar jag dem som vanligt. Brödet är fint att ställa fram i mitten av bordet och lätt att bryta bitar av. Det är roligt att få vara lite kreativ när man bakar! "

Ett stort brytbröd (storlek som en långpanna)
Jäsning 30+30 min
Ugn 175-200 grader, 20-30 min

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1tsk salt
1/2 dl sirap
13-14 dl rågsikt

Pensling
ett par skedar smö+ örtkryddor
1 ägg
så många olika sorters frö som möjligt
Solrosfrön, sesamfrön, ljusa och svarta vallmofrön, linnfrön och nårga andra dekorationer att doppa i:grovt rågmjöl, rågflingor, havregryn, havrekli mm.

Smält smöret och värm det med mjölken till fingertemperatur. Smula jästen och rör ut det i vätskan. Tillsätt övriga ingridienser, mjölet lite i taget, och arbeta degen tills den blir slät. Täck över dem och låt den jäsa i en halv timme.
Häll upp ett par matskedar vardera av dekorationerna i en muffinsplåt. Ta upp degen på en mjölat bakbord, arbeta den lite och baka ut den enligt Karins beskrivning. Vispa upp ägget och pensla varje bulle med det. Doppa i valfri dekoration och ställ i långpanna. Låt brödet jäsa övertäckt i en halvtimme och gärdda den sedan i 175-200 grader ugnsvärme i 20-30 min.

Så här blev mina bullar




...och så några närbilder...




Visst ser det smarrigt ut? Kan meddela att de smakar himmelskt gott! Tyvärrså har jag ätit 2 st på tok för snabbt så magne protesterar nu. S åett tips.. ät inga varma bullar! ;)

I morgon ska jag berätta om vår långa långa promenad vi tog idag med Ea och barnen. Och vilka kort jag tog! :)

Ha det gott ni där ute och testa gärna busiga brytbrödet! Ni kommer inte att ångra er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums vad gott ! Magen kurrar järnet här nu ! ;D