6 mars 2007

Bröd Glädje

Idag åkte jag och mammsen in till Borgholm för att handla lite kallingar till junior medans Nils var på en arb.intervju.
Vi knallade runt på stna, gick först in på sekondhand affären bara för att titta runt. ibland kan man hitta häftiga grejjer får inga pengar alls. Men vi hittade inget som tilltalade oss tillräckligt. Sen gick vi till den enda barnklädesaffären i hela Borgholm och köpte de enda 2 pack kallingarna hon hade i stl 90. Häftiga små kallingar med Tigger.
Sen gick vi en liten runda runt, bokade in en klipptid till mamma. Jag skulle också behöva klippa mig men jag vill ha Iris, men hon verkar inte komma tillbaka på ett tag. Kanske man ska vara så djärv och ringa henne och kolla om hon inte vill tjäna lite extra pengar svart. Hon klipper som en gudinna! Hon har klippt mig 3 ggr i somres och jag har ALDRIG kännt mig så snygg som i somras!
Sen så gick vi in på banken. Efter det blev det Bokia. Älskar bara bokhandel! Det doftar så underbart i en bokhandel. Det är ett måste varje gång jag på på stan, gå in på bokhandeln och Indiska om det finns i den stad jag är i. Borholm är det uteslutet med Indiska så det blev Bokia. Såå mkt fina böcker! Hittade ne mysig pysselbok till Astrid. Ska nog köpa den till henne.
Sen gick vi in på Beckers. Där finsndet allt mellan himmel och jord som harmed färg att göra. Mamma köpte hårfärg, kollade lite på oljefärger, köpte en kilram som hon ska måla på. Sen blev det reabokhandeln....
Jag hade inte tänkt köpa några böcker.. men så hittade jag en bok som jag blev KÄR i. "Bröd glädje" full med brödrecept! Ojj vad jag bläddrade och var sugen. Sen säger Nils. Vi köper den! Det får bli din tidiga födelsedagspresent. VIsserligen fyller jag om 2 veckor.... så det var mer än passande!
Så nu har jag min underbara brödbok! Jag kommer kunna baka nytt bröd typ en gång i veckan i flera flera månader. Testade nåt som heter Russlimpa! Gisses vad GOTT!
Här kommer recepten:

Russlimpa

11 dl vetemjöl
10 dl grahamsmjöl
1 msk bikarbonat
3 dl russin
2 1/4 dl socker
2 1/4 dl ljus sirap
1 l filmjölk
Mät upp de torra ingridiensenra, inklusive russinen, i en bunke och rör om väl. Tillsätt filmjölk och sirap och rör tills det är jämnt, ganska lös deg. Smörj en långpanna och bfred ut degen jämntjocki hela pannan. Grädda i den nerdre delen av ugnen, 200 grader, 30-45 minuter. Låt brödet vila en stund i pannan och stjälp sedan upp det på galler. Dela det i 3-5 limpor. Frys gärna in det som inte kommer att gå åt inom ett par dagar.

Som sagt... GOTT! Massa GOTT! Man behöver inte ens smör på eller annat pålägg! Ett glas kall mjölk och en skiva bröd! MUMMA! Bild på brödet kommer imorgon !

Inga kommentarer: